Zor seçim: Cyclocross mu Endurance yol bisikleti mi?

Cyclocross

Hemen baştan kullanım amacımıza göre cevap vereyim. Eğer her yola girmek istiyorsanız ve bunun yanında sürat yapmadan da olmaz ve gerektiğinde ağır arazi şartlarına sahip yollarda da korkusuzca bisiklet sürmek istiyorum diyorsanız kesinlikle cyclocross bisiklet tercih edeceksiniz demektir.

Sert düz toprakta yol bisikleti ile gidon hakimiyetini çözmek çok zor hatta imkansızdır. Bu sebeple düz toprak yollarda yokuş aşağı inerken cyclocross bisikletlerde ona göre yapılmış cyclocross tekerlekler vardır. Bildiğimiz slik tekerlekli yol bisikletleri ile sadece dümdüz asfaltta gidilebileceğinizi herhalde söylememize bile gerek yoktur. Türkiye’de hem asfalt yolda hız yapmak isteyen hem de ağır stabilize yollara gireceğim diyenler ile ayrıca sert düz toprak yolda süratli ve korkusuzca  bisiklet süreceğim diyenlerin tek tercihi kesinlikle cyclocross bisikletler olmalıdır. Ancak bu bisikletlerin tekerleklerinin kalınlıkları önemli. Çok kalın dişli olanları bulunduğu için daha çok asfaltta kullanacakların randıman için biraz daha makul ölçülerde olan ve hem düz toprak yolda hem de ağır stabilizede yollarda sizi üzmeyecek ölçülerde lastik kullanmaya dikkat etmek gerekmektedir. (örneğin maxxis over driver 700 x 32 idealdir.)

Cube Cross Rice Pro (2016 model/1499 Euro)

İlk bakışta cyclocross bisikletler yol bisikletlerinden pek de farklı görünmüyorlar. Ancak daha dikkatli bakıldığında bazı farkların hemen göze çarptığını fark ediyorsunuz. Mesela hemen lastiklerinin standart bir yol bisikletine göre oldukça kalın ve az dişli olduklarını fark ediyorsunuz. Cyclocross bisikletler aslında koşulan parkurların zorluğu, zemindeki zorlayıcı etkenler (çamur, bozuk asfalt, kum, çorak arazi, toprak vs…) lastiklerin dayanıklı olmasını zaten doğası gereği zorunlu kılıyor. Cylocross bisikletlerdeki vites ve dişlileri incelediğimizde ise fren vites kollarının yol bisikleti ile aynı olduğunu görebilirsiniz. Ancak genellikle arka dişlinin çapının biraz daha yüksek olduğunu söylememiz gerekiyor. Bunun da anlamı kısa ve zorlu parkurlarda kısmen de olsa biraz daha rahat pedal çevirebilmek olduğunu anlayabiliyorsunuz. Bir diğer fark ise ilk bakışta anlaşılması biraz daha zor olan fark ise fren ve vites kablolarının kadro üzerindeki yerleşiminin değişik oluşu. Aslında bu kabloların geçiş stili bir cyclocross bisikletinin en önemli ayırt edici özelliği aslında. Nedeni ise dikkat edildiğinde fren ve vites kablolarının kadronun altından değil de üst ve yanlarından geçtiğini görüyoruz. Bunun sebebi ise çok basit aslında çünkü cyclocross müsabakalarında yarışmacılar sıkça bisikletlerini omuzlarında taşırlar da ondan. Parkurdaki çoğu engeller bisiklet sürüşlerine imkan tanımadığı zamanlarda sporcular bisikletlerini sırtlarına alarak taşımak zorunda kalırlar. Bu taşıma esnasında fren ve vites kablolarına zarar görmemesi ve bisikletin daha rahat bir şekilde omuza alınarak taşınabilmesi için bu bisikletlerde kablolar kadronun üst ve yanlarından geçirilecek şekilde tasarlanmalarını genellikle zorunlu kılar. Cyclocross bisikletler de sağ fren her zaman ön lastiği kontrol etmektedir. Parkurların zorluğu gereği kısa ve sert duruşlara ihtiyaç duyan sporcular bisikletin asıl durdurucusu olan ön fren sistemini her zaman sağ elleri ile kontrol ederler. Bu da cyclocross bisikletlerini yol bisikletlerinden ayıran bir önemli özelliktir.

Scott Speedster CX 10 (2017 model/1599 Euro)

Çoğu zaman cyclocross  bisikletler 700×33/700×35 ve bazen de 700×38 dış lastik ile kullanılabilecek çatal ve maşa genişliklerine sahip olabilmektedir. Yol bisikletinde alışık olduğumuz 700×23/700×25 veya max. olarak 700×28’lik daha ince olan bu lastikleri cylocross bisikletlerde genellikle kullanmak mümkün olabilmektedir. Bu tür cyclocross bisikletlerin kadro açılarında çok ciddi farklar olmamakla beraber yol bisikletlerinin sürüşünün daha aerodinamik olması için top tube denilen TT uzunluklarının 1-2 cm daha uzun olmaktadır. Bu dikkat çekici farklıların veya değişikliklerin çok düşük hatta milimetrik ufak farklar içerdiğini de bilmelisiniz. Yine bununla birlikte ana kadro açılarında da çok ufak açı farkı değişiklikleri olduğunu da belirtelim bu arada.

Bir diğer hususta cyclocross ve yol bisikleti teker setlerinin birebir aynı olduğudur. Yani yol bisikletinizde kullandığınız bir jant setini sökerek cyclocross bisikletinize takabilir veya cyclocross bisikletinizde kullandığınız jant setini çıkarıp 700×23 ölçüsündeki lastiklerinizle yol bisikletine takabilirsiniz. Ancak arada şöyle bir fark olduğunu da hatırlatmakta fayda var yol bisikletçileri genellikle az jant teli olan lastikleri tercih ederler. Bunun sebebi ise jant setlerinin daha hafif olmalarını istemeleridir. Cyclocross bisikletçileri de az jant teli olan bir jant setini tercih ederler. Ancak onların bu tercihteki sebepleri genellikle (spor müsabakalarına katılan  sporcular için) ‘‘daha az telin daha az çamur tutması” şeklinde açıklarlar. Bunun dışında bir diğer hususta kompenantlar de kendisini gösterir. Kompenantların çoğu her iki bisiklet türünde neredeyse aynıdır, sadece frenlerde fark vardır. Bu farkın sebebi de cyclocross bisikletinin fren sisteminin çamurlu bir arazide ciddi anlamda çamur biriktirmemesi gerçeğidir. Cylocross bisikletlerin aynakol ve ruble oranları yol bisikletlerine göre daha makul seviyelerdedir. Yol bisikletlerinde genellikle 50-34t ya da çoğunlukla 52-36t/52-39t aynakollar kullanılırken rubleleri ise genellikle 11-28t ya da 12-30t olmaktadır. Cyclocross bisikletlerde de 46-36t aynakol neredeyse standart iken rubleleri ise 11-28t ya da 11-32t tercih edilmektedir.

Focus Mares AL 105 (2017 model/1649 Euro)

Endurance (Endurace) yol bisikletleri

Günümüzde endurance (dayanıklılık ve konfor) yol bisikleti sektörü, tartışmalı bir şekilde bisiklette en hızlı büyüyen ve talep edilen bir alt kategori haline gelmiştir. Bu büyüme, kısmen aynı zamanda bu bisikletlerin gerçek günlük kullanışlılığı nedeniyle büyük bisiklet markası şirketlerin cesur ve ileri düşünce fikirlerinin icrasıyla mümkün olan bir sürüş kalitesi ve esnekliği sağlayan bu yeni ürünlerini hızla piyasaya sürmelerine neden olmuştur. Endurance dayanıklılık yol bisikleti sektöründe, performans ile konfor arasında mükemmel bir karışım elde etmek amacıyla gerçekten çok büyük yenilikler sunmaktadır.

Genel anlamda endurance dayanıklılık yol bisikletleri, bisiklet ile daha rahat bir gün geçirmek için aşağıdaki özelliklerin bir kısmını veya tamamını içerir. Yol bisikletleri ile birebir tam karşılaştırıldığında şu özellikler öne çıkmaktadır.

  • Daha uzun dingil mesafesi sağlayan rahat geometrisi ile daha istikrarlı ve daha az titreme olması.
  • Daha dik bir sürüş pozisyonuna imkan sağlaması.
  • Geliştirilmiş kavrama ve daha rahat bir sürüş için daha düşük basınçlarda (60 ila 80 psi) çalıştırılabilen daha geniş lastik (700x25c veya 700x28c) kullanımlarına imkan vermesi.
  • Kompakt krank seti (genellikle 50 / 34t) ve allroad eğimleri için geniş bir dişli çarkı (ruble) (11 – 28t veya 11 – 32t) kullanılması.
  • Sürüş güvenliği açısından yeni modellerin hemen hemen hepsinde disk fren kullanılması.
  • Ön maşada amortisör kullanılmaması.
  • Sportif anlamda daha rahat bir sürüş pozisyonu olduğu için bel ağrısı ve rahatsızlığını azaltması.
  • Daha dengeli sürüş sağladığı için yorgunluk başladığında ve konsantrasyonun azaldığı durumlarda sürüş güvenliğini artırması.
  • Yüksek sürüş konumu nedeniyle trafikte ve yolculuk sırasında görmeyi ve dolayısıyla farkındalığı artırması.

Canyon CF SLX D.12 (2017 model/4499 Dolar)

Her bisikletin kalbi kadrosudur ve endurance dayanıklılık bisikletinde kadro tasarımından türetilen nitelikler, bisiklet sürüşü ile ilgili olarak daha da faydalıdır. Bileşenler, tekerlekler, temas noktaları ve aktarma organları, düz asfalt üzerinde en üst seviyedeki hızı etkilemeden yapılan inişlerde sürücüye konfor ve verimlilik sağlayan iyi tasarlanmış bu kadrolar çok daha uygundur.

Görüldüğü üzere bu bisikletlerin geometrisi; kısmen daha kısa bir uzanma mesafesi, iki teker arası uzaklığın artması, stack mesafesinin yükselmesiyle daha rahat sürüşe imkan verecek şekilde hazırlanmışlardır. Tabi bu değişiklikler kabaca söylersek 1 cm düzeyinde olduğu için bisikletin aslı olan yol bisikleti karakteristiğini de böylece çokta fazlaca değiştirmiş olmuyorlar aslında. Daha önemli olan diğer nokta ise endurance bisikletlerdeki kadroların özellikleri. Bilindiği gibi bu tür bisikletlerde bazı bölgelerindeki karbon dizilişi normalden farklı hazırlanıyor. Burada yoldan kaynaklanan etkilerin sürücüye en az şekilde ulaşması hedefleniyor. Karbon dizilimi yanında bazı endurance kadrolarda titreşimi en aza indirmeye yönelik ek özellikler de kullanılmaktadır. Özellikle yollardan kaynaklanan yorgunluğun bisiklet sürücüsüne yansımaması elbetteki daha zinde ve daha uzun mesafeli sürüşleri de bu bisiklet ile kolaylıkla yapılabilmesine imkan sağlıyor.

Specialized Roubaix SL4 Pro Disk (2017 model/4499 Dolar)

Endurance bisikletler 700×23, 700×25, 700×28 genişlikte lastiklere izin vermesinin yanında, cyclocrosslarda olmayan 50/34t  – 11/32t gibi geniş aralıklı vites kullanma imkanı sunmaları gibi avantajlarıyla yol bisikleti isteyipte konfor ve sürüş rahatlıklarından ödün vermek istemeyen bisiklet kullanıcılar için bu tür bisikletlerin avantajları da daha fazla öne çıkıyor gibi durmakta. Bu avantajlı hususlar yol bisikletlerine nazaran endurance bisikletlerde yüksek alın borusu ve yüksek alın borusu açısı ile uzun dingil açıklığı olmasının yanında kısa uzanma mesafesi ile de daha rahat bir sürüş konforu elde edilmesi sağlanmış oluyor.

Son olarak tercihiniz ne olmalı sorumuza yanıtımız, aslında biraz da bisikletlerin fiyat/performansları ile birlikte sürüş amacımıza da bağlı bir husus. Bizim ülkemize mahsus yol şartlarımız ile kendi boyumuza uygun kadro ölçülerinin olmayışı hatta pek çok marka ve model bisikletlerin ülkemizde bulunmadığı gerçeği de göz önünde bulundurulmalıdır. Yine bizce en önemlisi tercih sebeplerinden bir diğeri de bisikletinizin görsel olarak en çok hoşlanacağınız güzellikte ve gerçekten içinize en çok sinecek olan bisiklete sahip olarak kullanmak isteyeceğimiz gerçeği de yapacağımız tercihte önemli olduğunu da belirtmem gerekiyor.

Ancak unutmayalım ki; gerek Cylocross olsun gerekse Endurance yol bisikletleri olsun döviz kuru farklılıklarından dolayı bu bisikletler genellikle pahalıdırlar. Fakat bu pahalı fiyatlarına rağmen; bu bisikletler hak ettikleri marka kaliteleri dışında sağladıkları güvenli sürüş ve konforları, sağlam yapıları ve insan anatomilerine uygun bilimsel tasarımlara sahip olmaları sebebiyle gerçekten kalitelerini size fazlasıyla hissettirirler.

Orbea Avant M30 Team-D (2017 model/2799 Dolar)

Gelelim o hayati sorumuzun cevabına! Cyclocross mu Endurance yol bisikleti mi?

Benim kişisel görüşüm bütçemiz yetiyorsa çok kaliteli Endurance yol bisikleti öncelikli tercihimiz olmalıdır. Ancak  daha makul bir bütçe ile daha hesaplı bir bisikletimiz olsun istiyorsak tercihimiz tabi ki Cyclocross olmalıdır.

Bir Yorum Yazın

Sedat Kartal

Sedat Kartal

Avukat / Bisikletçi / SK Blog Sahibi - İstanbul’da doğdu. Bisiklet sporu merakı yanında basılı ve dijital medya alanında dergi editörlüğü ve görsel yönetmenlik yaptı. Webmaster site tasarımcılığı ile kendi kişisel blog ve avukatlık sitelerinin tasarımlarını hazırladı ve yayınladı.

Benzer Yazılar